6 kroků, jak vytvořit vlastní PR plán

Víte, jak nejsnadněji sestavit vlastní PR plán?  Sestavili jsme pro vás 6 jednoduchých kroků, které vám pomůžou nastartovat PR strategii vašeho podnikání.

Krok 1 - Koho chcete oslovit?

Základem každého úspěšného podnikání je dobře znát cílovou skupinu. Ne jinak je tomu v PR. Pokud přemýšlíte o správném nastavení PR plánu, pak začněte důkladnou analýzou toho, kdo jsou vaši ideální klienti. Cílíte na maminky, které uvažují o návratu do práce? Nebo je to pozornost zaměstnavatelů, kterou chcete získat? Možná chcete oslovit zákazníky restaurace i majitele sítě hotelů. Je dobré ideální zákazníky popsat, zjistit co a kdy čtou, co kde sledují nebo jaké akce navštěvují. Pak cílové skupiny rozdělte a pravidelně hlídejte, s kým mluvíte. Pomůže vám to nejen v PR aktivitách, ale celkově zefektivníte všechny kroky, které v byznysu podniknete.

Krok 2 - Kde chcete být vidět?

Když už máme na papíře popis ideálního klienta, je dobré zanalyzovat, která média sledují a jak. Čtou Forbes, Hospodářky nebo Lidové noviny? Jsou předplatiteli Deníku N, Reflexu nebo čtou lokální periodika? Listují jen zběžně u lékaře dámské a lifestylové tituly, prolistují katalogy místních podniků nebo relaxují i slevových letáků? Lustrují film na ČSFD dřív než na něj zajdou do kina? Je jejich oblíbenou platformou Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram nebo TikTok? Možná poslouchají podcasty nebo čtou výhradně své oblíbené blogy? Proveďte průzkum a zjistěte, kde se vaši ideální klienti ve světě médií pohybují. Pak se podívejte, přečtěte a poslouchejte, abyste zjistili, kam se se svým byznysem hodíte. Možná v některém časopisu existuje pravidelné místo pro rozhovor, které byste mohli využít nebo najdete perfektní příležitost v sekci tipů na produkty, ve které své hodinky úplně přesně vidíte. Je možné, že váš oblíbený podcaster potřebuje hosty nebo se uvolní místo do aktuálních novinek, .. Chci říct, že pokud znáte svého ideálního klienta a víte, jaká média sleduje, buďte o krok napřed a zmapujte si rubriky, ve kterých chcete být.

Krok 3 - Co je na vašem Media Vision Boardu?

A co to je ten Media Vision Board? Pro vizuálně založené osoby nebo pracovní týmy je MVB skvělý způsob, jak si uhlídat, že jdete správnou cestou. Vezměte si stránky z časopisů, vytiskněte si posty z vybraných blogů, vezměte tužku a napište do nich jména, názvy produktů nebo témat, které máte v plánu komunikovat. Pak to všechno nalepte na viditelné místo a získáte vizuální plán a cíl, kterého chcete dosáhnout.

Krok 4 - Čeho chcete dosáhnout?

Chcete zvýšit návštěvnost vašeho blogu, navýšit prodej, změnit vnímání veřejnosti, prezentovat novou knihu nebo sebe jako experta na danou problematiku? To jsou jen některé z cílů PR kampaní a vše je pomocí PR možné - identifikujte si vlastní cíle a jděte do toho.

Krok 5 - Buďte připraveni

Připraveným štěstí přeje, proto si i vy připravte popisky produktů, seznam svých služeb, krátký příběh o tom co děláte a proč a aktuální biografii, abyste byli připraveni zareagovat na připomínky, dotazy nebo nabídky, které dostanete. Základem jsou kvalitní fotografie, proto je fajn mít aktuální a kvalitní obrázky produktů v dostatečném rozlišení. Když budete mít navíc i pěkné a kreativní image fotky, budou vás média milovat 😊

Krok 6 - Go, Go, Go

Stejně jako chodit do tělocvičny, vzdát se cukru nebo si začít šetřit na důchod, tak i PR je něco, co můžete odložit. Pokud ale chcete mít výsledky, musíte začít ještě dnes. Je to těžké, ale je to tak. Když to totiž neuděláte vy, udělá to někdo jiný a bude to jejich tvář, která se na vás bude ze stránek Forbes usmívat.

Teď můžete začít 😊

PS: Neříkám, že PR svépomocí je snadné. Dost možná nezažijete ani okamžitý mediální úspěch. Ale je to něco, co můžete pro svůj byznys udělat sami i bez pomoci agentury. Jděte svou vlastní cestou a vytrvejte. PR je spíš maratón než sprint a aby to pro vás fungovalo, nesmíte to vzdát.

Hodně štěstí. 

Natálie